طب سنتی از طب های قدیمی و کهن میباشد که همواره در آن با استفاده از دارو های گیاهی و عرقیات گیاهی همواره بیماری ها را مورد درمان قرار میدهند اگر شما هم بدنبال دانستن طب سنتی هستید پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید طب سنتی توسط دکتر علی بابایی در شهرکرد انجام میشود . بدانید که این طب کمک میکند تا افراد نه تنها از بروز بیماری ها پیشگیری کند بلکه میتواند آنها را هم به خوبی مورد درمان قرار دهد. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی طب سنتی مجموعه ای از دانسته ها، مهارت ها و اعمال که بر پایه  نظریه ها، باورها و تجربه های بومی فرهنگ های مختلف است، که در بهداشت و پیشگیری، تشخیص، بهبود و مداوای بیماری های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار میگیرد که طب سنتی توسط دکتر علی بابایی در شهرکرد انجام میشود. اگر شما هم بدنبال دانستن طب سنتی هستید پس تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

چهار اصل طب سنتی

چهار اصل طبابت در طب سنتی عبارتند از:

  1. بلغم
  2. صفرا
  3. سودا
  4. خون

که بر سردی و گرمی مزاج، با توجه به مشخصات فرد بیمار درمان میشود.

طب سنتی ایران تقریبا قدمت 3000 ساله دارد و کتاب های سنتی افرادی چون ابن سینا و ذکریای رازی، قریب به 500 سال است که در دانشگاه های اروپایی و آسیایی توسط اساتید تدریس میشود.

پیشگیری از بیماری ها در طب سنتی به روش زندگی صحیح است، یعنی افراد باید تغذیه ای متناسب با مزاج و مشخصات خود داشته باشند.

این طب معتقد است که هر انسانی باید با توجه به طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدنش در مصرف غذاهای سرد یا گرم اعتدال داشته باشد، تا دچار عوارض گوارشی نشود.

در طب سنتی برای درمان بیماری ها از گیاهان دارویی و موادی که منشاء طبیعی و حیوانی دارند استفاده میشود.

تقسیم بندی بیماری های طب سنتی

طب سنتی بیماری ها را به 3 دسته تقسیم میکند:

  1. بیماری های سوء مزاج
  2. بیماری های سوء ترکیبی
  3. بیماری های تفرق و اتصال

در طب سنتی مواد غذایی سرد، موجب سستی و بی حالی، رنگ پریدگی، پرخوابی، بی حوصلگی و کاهش نیروی جنسی میشوند و ارزش غذایی منفی دارند. و حتی بر عکس مواد غذایی گرم موجب کم خوابی، جوش صورت، برافروختگی چهره و فشار خون میشود. در طب سنتی نا هماهنگی بین مزاج و غذا باعث بروز اختلال در اندام های داخلی بدن، قلب و ریه شده و فرد احساس بیماری میکند. در دنیا 750 هزار گونه گیاهان دارویی وجود دارد که 10 درصد از این میزان خواص درمانی دارد. طب سنتی در بسیاری از نقاط جهان استفاده میشود، که مشهور ترین آن طب سنتی چین و آیورودا طب سنتی هندی است و طب سنتی ایرانی گونه ای از پزشکی است.

مزاج در طب سنتی چیست؟

مزاج، بنیاد اساسی طب سنتی ایران است. پزشکان قدیمی با تمرین و تبحری که در شناختن مزاج ها داشتند، دخالت وضع مزاجی را از موی سر تا ناخن پا را در هر یک از بیماری ها جستجو کردند و معیار تشخیص و درمان کلیه بیماری ها را با توجه به مزاج بیماران در این طب قرار دادند. در طب سنتی ایرانی حالت و طبیعت مزاج یا ارگانیسم بدن هر فرد با توجه به غذاهای سرد یا گرم تشخیص داده میشود. در طب سنتی ایرانی، ورزش مهم ترین روش برای حفظ سلامت انسان محسوب میشود.

برخی از روش های درمانی در طب سنتی

  • گیاه درمانی:در ایران 2500 نوع گیاه دارویی شناخته شده که نزدیک به 200 نوع آن مصرف عام دارد و 300–400 نوع آن در درمان طب سنتی بکار میرود. برای مثال: آویشن خاصیتی چون ضد قارچی، ضد باکتری، آرام بخش، تقویت کننده چشم و …. دارد و سیاه دانه برای معالجه 72 مریضی مفید است و اینکه توجه داشته باشید که با توجه به خاصیت گیاهان دارویی دلیلی بر بی ضرر بودن آنها نیست و اینکه آنها ممکن است برای فرد عوارض جانبی داشته باشد.
  • حجامت: حجامت یکی از روش های خونگیری در طب سنتی است و برای درمان بیماری هایی مانند: آسم، اعتیاد به مواد مخدر، سردرد های میگرنی، غلظت خون، چربی خون و بیماری های پوستی مفید بسیار مفید است.
  • ماساژ درمانی: ماساژ درمانی برای بیماری هایی مانند: اسکلتی، گوارشی، عضلانی، سردردها، رفع استرس و افسردگی، بهبودی جریان خون و افزایش اکسیژن رسانی به بافت ها از ماساژ درمانی استفاده میشود.
  • زالو درمانی: در این روش خونگیری توسط زالو طبی انجام میشود، که در حین خونگیری ماده هیرودین به بدن وارد میشود. روش زالو درمانی در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد.
  • بادکش درمانی: یکی دیگر از روش های طب سنتی بادکش درمانی یا حجامت خشک است، در این روش در نقاط مختلف بدن ایجاد مکش میشود که در نهایت موجب انبساط عروقی بدن و پراکندگی مواد از نقطه ای خاص میشود.

انواع معیار ها برای مزاج شناسی در طب سنتی

  • پوست: نرمی پوست نشانه رطوبت مزاج و زبری و سختی پوست نشانه خشکی مزاج است.
  • نبض بیمار
  • شکل جمجمه
  • رنگ چهره: سفیدی پوست نشان سردی مزاج و سرخی و گندم گونی پوست نشانه گرمی مزاج است.
  • تراکم موهای بدن: رشد سریع و رنگ سیاه گرم مزاجی است. کمی مو و رنگ روشن سرد مزاجی است.

غذا در طب سنتی

در این طب غذاها به دو دسته سرد و گرم تقسیم میشود. روش هایی که برای تشخیص سرد و گرم بودن غذاها وجود دارد ولی اسنثناهایی هم در این زمینه وجود دارد.

کلیه ماده های غذایی: ترش، ملس، کال، میوه نارس و هر چیز سفیدی به جز شکر و نمک جزء سرد مزاجها هستند.

کلیه ماده های غذایی: تندی، شوری و شیرینی جزء گرم مزاج ها هستند.

در ادامه شما را با برخی از مزاج های غذا ها آشنا میکنیم.

انواع مواد غذایی گرم (خشک)

پنیر کهنه، موسیر، کلم، سیر، چغندر، پیاز، تخم ریحان، فلفل سبز، بادمجان، پونه، پیازچه، ترخون، تره، شاهی، جعفری، رازیانه، ریحان، شنبلیله، شوید، کرفس، مارچوبه، مرزه، نعناع، نخود، لپه، شیره خرما، نارگیل، روغن زیتون، عسل تخمه آفتابگردان، آویشن اسطوخودوس، دارچین، زردچوبه، زعفران، زنجبیل، بادام هندی و پسته

انواع مواد غذایی گرم (تر)

کره، ماست چکیده، شلغم، هویج، انواع ترب، سیب زمینی، ترشی، خاکشیر، خربزه، طالبی، خیار چنبر، گرمک، گندم، لوبیا، انجیر تازه و خشک، انگور، خرما، قیسی، گلابی، موز، مویز، گوشت گوسفند، بوقلمون، پاچه، جگر سفید، جگر سیاه، زبان، بادام شیرین، بادام زمینی، کنجد و ارده

درمان بیماری با طب سنتی شهرکرد

انواع مواد غذایی سرد (خشک)

قره قروت، کشک، تمشک، ریواس، گشنیز، ارزن، برنج، جو، باقالا خشک، ذرت، عدس، ماش، نارنج، لیمو عمانی، سنجد، گریپ فروت، زرشک، زغال اخته، زالزالک، تمر هندی، ازگیل، آلبالو، سیرابی، قهوه، نشاسته، سماق، شاه دانه و سرکه

انواع مواد غذایی گرم (تر)

پنیر تازه، خامه، دوغ، ماست، سرشیر، شیر، سیب زمینی، توت فرنگی، خیار بوته ای، اقسام کدو، هندوانه، گوجه فرنگی، اسفناج، بامیه، قارچ خوراکی، کاهو، لوبیا سبز، باقالا تازه، نخود سبز، پرتقال، آلوچه، آلو، هلو، لیموشیرین، شلیل، انواع ماهی و گوشت گاو

انواع مواد غذایی معتدل

سیب، نیمرو، سبزی خوردن، شیر تازه، انار شیرین، زرد آلو، کوکو سبزی، فرنی، شکر، آبگوشت و کوفته

جمع بندی

طبق گفته سازمان جهانی بهداشت (who) ۶۵ تا ۸۰ درصد از فعالیت های مراقبت های بهداشتی در جهان شامل استفاده از طب سنتی است که معمولا به عنوان طب مکمل و جایگزین شناخته میشود. امروزه طب سنتی به بخشی ضروری از مدیریت سلامت ما تبدیل شده است. طب سنتی طیف گسترده ای از درمان ها و شیوه های درمانی را پوشش میدهد که از فرهنگی به فرهنگ دیگر و کشوری به کشور دیگر متفاوت است. سه روش متداول طب سنتی شامل استفاده از گیاهان دارویی، حجامت و طب سوزنی است. اگر شما بدنبال دکتر طب سنتی در شهرکرد هستید برای دریافت مشاوره از دکتر علی بابایی و دریافت مشاوره میتوانید با شماره 09135900200 تماس حاصل فرمایید.

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *