در کربوکسی تراپی، گاز CO2 زیر پوست تزریق و بدن آن را به عنوان کمبود اکسیژن تلقی میکند که سبب افزایش جریان خون و رسیدن مواد مغذی به این منطقه شده و ترمیم سلولی رخ میدهد. کربوکسی نام علمی گاز دی اکسید کربن ( CO2) بوده و در کربوکسی تراپی (CARBOXY THERAPY) از تزریق گاز CO2 به منظور ایجاد جوان‌سازی، کاستن از چروکها و ترکهای پوستی و کاهش سلول‌های چربی یا سلولیتها استفاده میشود. تاریخچه این درمان به ۷۰ سال قبل باز می گردد و برای اولین بار در فرانسه استفاده شد و در حال حاضر در آمریکای شمالی و جنوبی و اروپا برای زیبایی استفاده میشود.

در سن ۳۰ سالگی سطح اکسیژن پوست افت کرده و ۲۵ تا ۵۰ درصد آن تا ۴۰ سالگی کاهش می یابد. زمانی که پوست به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمیکند، بیشتر در معرض ابتلا به علائم پیری از قبیل لک های پوستی، آکنه، قرمزی، افتادگی و شل شدن و چروک های پوستی قرار میگیرد. به طور کلی وجود گاز CO2 در هر بافتی باعث تحریک افزایش جریان خون، ایجاد مویرگ های جدید و افزایش بازسازی و تولید بیش تر تارهای کلاژن و الاستین، در همان محل میشود. پس از تزریق، ابتدا در بافت چربی، با ایجاد آسیب ناشی از فشار و ضربه، سلول ‌های چربی را شکننده میکند، افزایش جریان خون در رگ ها باعث افزایش اکسیژن در محل و دفع بهتر چربی میشود، که البته این گاز برای سلول‌ های چربی، مستقیما سمی و کشنده بوده و باعث تخریب آنها نیز میشود.

دو اتفاق در اثر وجود گاز CO2 در بدن رخ میدهد که یکی افزایش غلظت گاز در جریان خون بوده، که باعث گشاد شدن رگ و افزایش جریان خون خواهد شد و دیگر این که در ریه ها یک اتفاق به نام اثر BOHR رخ داده و تفاوت غلظت گاز CO2 در یک طرف غشا سلولی، و هموگلوبین باعث تبادل این گاز با اکسیژن میشود. در محل تزریق، وجود گاز CO2 باعث تشکیل رگ های کوچک خونی و افزایش اکسیژن میشود، هر دو مورد در بافت چربی، باعث تجزیه چربی های ناشی از اکسیده شدن میشود، ضمن آن که افزایش فشار بافتی ناشی از حضور CO2، باعث یک سلسله فعالیت ها به شکل آبشاری شده که نتیجه آنها تجزیه چربی خواهد بود. در سایر موارد نیز افزایش جریان خون و تشکیل مویرگ های جدید، منجر به تولید سلولها و تار های کلاژن و الاستین، و جوان‌ سازی در محل تزریق خواهد شد. اگر شما بدنبال کربوکسی تراپی در شهرکرد هستید میتوانید به کلینیک دکتر علی بابایی مراجعه نمایید.

کربوکسی تراپی (Carboxy Therapy) چیست؟

درواقع کربوکسی نام علمی گاز دی اکسید کربن ( CO2) میباشد و کربوکسی‌تراپی یک روش پزشکی است که در آن، دی اکسید کربن را جهت اهداف درمانی بکار میبرند. کربوکسی تراپی یک نوع مزوتراپی است که در آن بجای تزریق مایعات مزوتراپی از گاز دی اکسید کربن استفاده میشود. این دمیده شدن میتواند شبیه مزوتراپی در لایه مزودرم و یا اینکه عمیق تر و در لایه زیر پوستی انجام شود. این درمان توسط سازمان غذایی ودارویی آمریکا ( F.D.A) تاییدیه دارد. تاریخچه این درمان به 70 سال قبل میگردد.برای اولین باردرفرانسه برای گرفتگی عروقی (رگ ها) استفاده شد. برای زیبایی درایتالیا درسال 2000 ازآن بهره گرفتند.درحال حاضربه طور گسترده ای درآمریکای شمالی وجنوبی واروپا برای زیبایی استفاده میشود. در طول درمان با اعمال گاز استریل پزشکی دی اکسید کربن به پوست یا بافت چربی، نشانه‌ای مبنی بر کمبود اکسیژن ارسال شده و ارگانیسم در عرض چند دقیقه دی اکسید کربن را با اکسیژن جایگزین میکند. نتیجه درمان کربوکسی‌تراپی شبیه به درمان با اکسیژن پرفشار است، اما در کربوکسی تراپی اکسیژن در پوست با غلظت بالا تنها زمانی که داخل آن است، وجود دارد.

کربوکسی تراپی برای شما چه میکند؟

در سراسر جهان، کربوکسی تراپی (درمان با کربن دی اکسید) به سرعت در حال شناخته شدن به عنوان اصلی ترین درمان جوان سازی پوست است. کربوکسی تراپی، روشی بی خطر و کم تهاجم است. این روش، از نظر بالینی برای جوان سازی، ترمیم و بازسازی پوست تایید شده است. از کربوکسی تراپی برای درمان خطوط ریز و چین و چروک، تیرگی زیر چشم، شلی پوست (به دلیل افزایش سن یا بعد از بارداری)، سلولیت، چربی مقاوم، علائم کشیدگی پوست (stretch mark)، زخم و ریزش مو استفاده میگردد.

کربوکسی تراپی چگونه عمل میکند؟

کربوکسی تراپی، تزریق مقدار کم دی اکسید کربن (CO2) در زیر پوست، برای تجزیه رسوبات چربی، و تحریک تولید کلاژن است. این درمان دوره نقاهت ندارد و یک جلسه درمانی میتواند بین پانزده دقیقه تا یک ساعت زمان ببرد. کربوکسی تراپی، CO² را دقیقاً در زیر سطح پوست تزریق میکند. بدن این مسئله را به عنوان کمبود اکسیژن تلقی میکند و با تأمین اکسیژن و مواد مغذی به ناحیه تحت درمان، به آن پاسخ میدهد و با بهبود گردش خون، در نهایت سبب ترمیم سلول ها میگردد. این افزایش غلظت اکسیژن همچنین باعث بهبود احتباس آب، یا تورم (oedema) در ناحیه تحت درمان میشود. این افزایش جریان خون، تولید کلاژن را تحریک میکند، که باعث صاف شدن چین و چروک ها، کاهش تیرگی زیر چشم و تحریک رشد مو میگردد و از این طریق اثرات پوستی خود را اعمال مینماید. با قرار گیری صفحه های بیشتری از کلاژن عادی بر یکدیگر، کلاژن پایدارتری ایجاد میشود.

برای کاهش حجم چربی ها، گاز گرم با حجم زیاد را به عمق لایه چربی وارد میکنند که سبب شکستن سلول های چربی، تحریک تشکیل عروق جدید و جوان سازی میشود. برای کاهش سلولیت، روش درمانی تخلیه لنفاوی، گردش خون را در ناحیه تحت درمان افزایش میدهد. در نتیجه سبب کاهش تجمع سموم، که دلیل اصلی ایجاد سلولیت است، میگردد. با ورود این گاز به درون درم، چربی سطحی، که باعث ایجاد منظره ای شبیه به سطح پنیر میگردد (the cottage cheese effect)، را تجزیه کرده و سطح کلاژن پوستی را تحریک میکند. همه اینها منجر به بهبود بافت و ظاهر سلولیت یا حالت پرتقالی پوست میشود.

برای رفع علائم کشیدگی پوست (stretchmarks) قدیمی و جدید، این تنها روش درمانی است که کلاژن شکسته را به وضوح ترمیم کرده و برای همه انواع پوست بی خطر است. کربوکسی تراپی باعث تشکیل کلاژن جدید شده و در نتیجه سبب ضخیم شدن پوست میشود تا ظاهر آن، که دارای علائم کشیدگی بوده است، بهبود یافته و ماده زمینه ای کلاژن بازسازی گردد.

استفاده از کربوکسی تراپی برای علائم کشیدگی پوست چگونه عمل میکند؟

علائم کشیدگی (striae distensae) هنگامی رخ میدهد که پوست تا جایی کشیده شود که کلاژن موجود در آن را پاره کند. کربوکسی تراپی باعث تشکیل کلاژن جدید، و در نتیجه ضخیم شدن پوست میشود تا با بازسازی ماده زمینه کلاژن، ظاهر علائم کشیدگی را بهبود بخشد. نتایج چشمگیر این روش زمانی حاصل میشود، که کربوکسی تراپی در کنار فراهم کردن مواد مورد نیاز پوست انجام گیرد.

استفاده از کربوکسی تراپی برای سلولیت و تجمع ناخواسته چربی چگونه عمل میکند؟

وقتی گاز دی اکسید کربن با تکنیک خاصی تزریق شود، مستقیما برای سلول های چربی سمی است. CO2 پس از ورود به ذخایر چربی، به اسید کربنیک تبدیل میشود که سلول چربی را حل کرده و سبب آزاد شدن چربی میگردد. سلول های چربی واقعا میشکنند و بدن آنها را حذف میکند. افزایش تخلیه لنفاوی در ناحیه تحت درمان باعث بهبود متابولیسم و دفع چربی آزاد در نواحی مورد نظر میشود. درصورتی که کربوکسی تراپی به همراه LPG Endermologie و تزریق لیپوژن حل کننده چربی یا Celluway استفاده شود، نتایج چشمگیری میدهد. در نواحی مانند دور چشم که به دلیل عدم گردش خون تیرگی به وجود آمده است و یا در سلولیت ها گردش خون افزایش یابد و درمان صورت گیرد.

نحوه انجام کربوکسی تراپی چگونه است؟

مکانیزم بدن آدمی طوری است که به طور طبیعی توسط سلول های بدن ما بعنوان محصول متابولیسم هر روز تولید شده و وارد خون میشود و از طریق گردش خون و از طریق ریه ها میزان دی اکسید کربن اضافی را از بدن دفع می‎کند. بنابراین گاز دی اکسید کربن یک گاز غیر سمی میباشد. حتی اگر این گاز مستقیما وارد رگ شود هم نمیتواند آمبولی ایجاد کند و به راحتی دفع میشود. در روش کربوکسی تراپی از این تکنیک استفاده می‎شود که با تزریق کربن دی اکسید باعث برهم خوردن تعادل میزان دی اکسید موجود شده و گردش خون برای دفع کربن دی اکسید اضافه افزایش می‎یابد.

پس از تزریق گاز کربن دی اکسید کربن، جریان خون در زیر پوست افزایش می‎یابد و همین امر موجب ایجاد مویرگ‎های جدید و افزایش کلاژن و الاستین در پوست می‎گردد. به این ترتیب با تزریق کربوکسی تراپی، جوانسازی در پوست صورت می‎‎گیرد. . این کار توسط دستگاه‌های مخصوص با کنترل محدود فشار و مقدار گاز که در طول درمان اعمال شده، انجام میشود. دستگاه دارای یک مخزن گاز دی اکسید کربن است که توسط بخش الکترونیک ، خروجی دستگاه تنظیم میشود.

سرعت و میزان گاز خروجی با توجه به محل درمان و بیماری ،توسط پزشک تنظیم میشود. گاز دی اکسید کربن از طریق یک سوزن نازک به زیر پوست تزریق میشود. در روش کربوکسی تراپی، گاز CO2 با سوزنی بسیار ظریف زیر پوست دمیده میشود، که تحریک و افزایش محصولات اکسیژنی در بافت های ما را پدید می آورد، همچنین متابولیسم زیر پوست تنظیم میکند و بهبود میببخشد، این بهبود شامل میکرو جریان ها و تحریک فیبرولاست ها در ناحیۀ سنتز کلاژن میشود.

مطلب پیشنهادی : تزریق بوتاکس در شهرکرد

مکانیزم اثر کربوکسی تراپی

تا رسیدن به 30 سالگی، میزان اکسیژن پوست به میزان 25 % و تا 40 سالگی به میزان 50 % کاهش می‌ یابد. بدن به طور طبیعی اکسیژن را از راه تنفس به دست میآورد، اما عامل‌هایی مانند آلودگی میزان اکسیژن را کاهش میدهد. ابتدا بدن اکسیژن اندام‌های اصلی را مصرف میکند و در نهایت به سراغ اکسیژن پوست میرود. چنانچه پوست اکسیژن کافی دریافت نکند، در برابر پیری، جوش و آکنه، قرمزی، تحریک و لکه‌های پیری آسیب‌پذیر میشود. در کربوکسی تراپی، CO2 دقیقاً زیر سطح پوست تزریق میشود، بدن افزایش غلظت دی اکسید کربن را به مثابه کمبود اکسیژن تلقی می‌کند و با افزایش جریان خون و عامل‌های رشد به این کمبود واکنش نشان میدهد.

به این ترتیب موجی از اکسیژن و مواد مغذی به ناحیه درمان فرستاده میشود و گردش خون بهبود مییابد، در نتیجه سلول‌ها ترمیم میشود و مشکل احتباس آب کمتر میشود. اما سودمندی تزریق CO2 برای پوست این است که افزایش جریان خون تولید کلاژن را تحریک میکند. در اثر افزایش کلاژن چین و چروک‌ها وسیاهی دور چشم کمتر میشود. چنانچه هدف از CO2 تراپی لاغری موضعی در نقاطی مانند غبغب باشد، حجم زیادی از گاز گرم شده به صورت عمقی در چربی تزریق میشود تا سلول‌های چربی متلاشی شود، رگ‌های جدید شکل بگیرد و اثر جوانسازی مطلوب به دست آید. به طور علمی تر 2 اتفاق دراثروجود گاز C02 در بدن می افتد.

گشادشدن رگ وافزایش جریان خون

با ورود گاز دی اکسید کربن به بافت، هموگلوبین به دلیل تمایل بیشتر به دی اکسید کربن، اکسیژن را آزاد میکند و به دی اکسید کربن متصل میشود. این مساله باعث تراکم زیاد اکسیژن دریافت میشود که درنهایت باعث افزایش جریان خون، ایجاد مویرگ های جدید وافزایش بازسازی وتولید بیشتر تارهای کلاژن والاستین درهمان محل میشود. تجزیه چربی انباشته شده در ریه ها یک اتفاق به نام اثرBOHR رخ داده وتفاوت غلظت گاز C02 دریک طرف غشاء سلولی وهموگلوبین باعث تبادل این گاز با اکسیژن میشود.

در محل تزریق وجود گاز C02 باعث تشکیل رگهای کوچک خونی وافزایش اکسیژن شده وهر 2 مورد در بافت چربی باعث تجزیه چربی ها ناشی از اکسیده شدن میشود. ( OXIDATIVE LIPO LYSIS) درضمن افزایش فشاربافتی ناشی از حضور C02 باعث یک سلسله فعالیتها به شکل آبشاری شده که نتیجه آنها تجزیه چربی خواهد بود. درسایر موارد نیز افزایش جریان خون وتشکیل مویرگ های جدید منجر به تولید سلول ها وتارهای کلاژن والاستین وجوانسازی در محل تزریق خواهد شد. بدیهی است که این روش نیز مانند سایرروشهای زیبایی دارای نواقصی بوده وبه طور کلی یک مشکل را کاملاً برطرف نکرده ولی باعث بهبود چشمگیر مشکل شده وباتوجه به پاسخگویی متغیربین افراد مختلف که دلیل آن ژنتیکی میباشد، نتایج گوناگونی نیز مشاهده میشود.

مزایای کربوکسی تراپی

  • بدون عوارض
  • درمان برخی از بیماری ها
  • درمان و رفع نمودن ناهمواری های پوست
  • بالا بردن جریان خون
  • ایجاد نمودن شادابی و جوانی پوست
  • انجام درمان به شکل سرپایی

موارد کاربرد کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی را میتوان برای تمام نقاط بدن از جمله پلک، صورت، گردن،پشت دستها، باسن، و پاها استفاده کرد.

  • لك صورت
  • کاهش سلولیت
  • پسوریازیس
  • پدیده رینود
  • چروک های صورت
  • آلوپسی و ریزش مو
  • زخم های پوستی و عروقی
  • درمان اگزماهای عود کننده.
  • بیماری های ایسکمیک اندام تحتانی
  • درمان چروک، تیرگی و پف دورچشم
  • کاهش موضعی چربی بدون لیپوساکشن
  • اسکارهای ناشی از سوختگی،آکنه و جراحی
  • جوانسازی پوست دست، قفسه سینه و گردن
  • برطرف کردن خطوط ریز دور دهان و خط خنده
  • کاهش درد و اسپاسم عضله در پزشکی ورزشی
  • درمان اختلالات نعوظ به دلیل مسائل عروقی ریز
  • شل شدگی و افتادگی پوست (صورت ، بازوها و غیره)
  • استرچ مارک ( ترک های پوستی ناشی از چاقی و حاملگی)
  • مکمل درمان لیپو ساکشن برای صاف کردن ناهمواری های پوست

کربوکسی تراپی برای درمان سلولیت

این روش در درمان سلولیت نقش به سزایی دارد .سلولیت به برآمدگی های چربی ناصاف بر روی ران و باسن میگویند که بیش از 95 درصد از جمعیت زنان به آن دچار هستند. دلایل بسیاری برای به وجود آمدن این سلولیت ها در بدن انسان وجود دارد که این بیماری در مردان بسیار نادر است زیرا ساختار پوستی در مردان و زنان متفاوت است. پوست مردان ضخیم تر است و بیشتر به سمت عضلانی میرود و از بافت های مستحکمی تشکیل شده است. زنان دارای پوست های نازک تری هستند که این زمینه باعث ایجاد سلولیت در زنان خواهد شد، همچنین زنان لایه های چربی بیشتری نسبت به مردان دارند و بسیاری از دلایل دیگر مانند تغییرات هورمونی و … که برای مطالعه بیشتر در زمینه سلولیت میتوانید مقاله سلولیت موجود در سایت را بخوانید.

بسیاری از زنان به دنبال درمان های متعددی برای از بین بردن سلولیت های خود هستند از جمله استفاده از کرم های مختلف، استفاده از ماساژ غدد لنفاوی و … که فایده زیادی در بر نخواهد داشت زیرا هیچ کدام از این روش ها به درمان اصلاح مشکلات زیر بنایی فیزیولوژیکی نخواهد داشت و گردش خون و آسیب های پوست در زمینه کلاژن سازی را تغیری نخواهد داد. بهترین درمان برای از بین بردن سلولیت استفاده از کربوکسی تراپی است. کربوکسی تراپی در اصل برا اهداف زیبایی شناسانه توسط برزیلی ها برای از بین بردن رسوب های چربی بعد از لیپوساکشن که در قسمت های بالای زانو باقی می ماند مورد استفاده قرار میگرفت و بعد ها با مطالعات فروان نشان داد که کربوکسی تراپی به بافت های بدن آسیبی نمیرساند. تنها سلولهای چربی توسط گاز CO2 شکسته میشود و به اعصاب آسیبی نمیرساند.

پس از استفاده از کربوکسی تراپی مشاهده شده است که کربوکسی تراپی علاوه بر از بین بردن چربی ها به بازسازی کلاژن کمک می کند و باعث ضخیم شدن و صاف شدن پوست میشود. به همین دلیل کربوکسی تراپی در درمان سلولیت ها بسیار مفید است. کربوکسی تراپی با نفوذ بر چربی ها و از بین بردن آنها باعث تحریک پوست شده و پوست را صاف میکند.

کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی دور چشم

یکی از علل عمده سیاهی زیر چشم احتقان خون مویرگی است. شبکه مویرگی در پلک پایین میتواند به دلایل مختلف پرخون شود. به طور معمول، اشک از پلک ها به داخل بینی تخلیه میشود، اما اگر بنا به دلایلی از قبیل انسداد به علت احتقان مزمن بینی، آلرژی فصلی، شکستگی قبلی بینی، یا انحراف تیغه بینی تخلیه اشک بخوبی عمل نکند، و سرعت جریان خون در پلک پایین کند شده و اکسیژن رسانی مختل میشود و نهایتا رنگ کبود در این ناحیه ایجاد میشود. کربوکسی تراپی موجب بهبود شبکه مویرگی پلک پایین شده و بعلاوه با افزایش لایه کلاژن پوست را جوان تر مینماید.

با تزریق مقدار کمی از گاز دی اکسید کربن به مناطق آسیب دیده، جریان خون افزایش یافته و شبکه مویرگی تقویت شده و گردش خون برای زمان طولانی در موضع افزایش می یابد. در نهایت رنگ تیره زیر چشم تیدیل به صورتی شده که تاثیر آن تا 6 ماه میماند. طریقه انجام این عمل با هدف زیبایی به گونه ای است که تنها در دو یا سه ناحیه از دور چشم سوزن بسیار ریز دستگاه وارد میشود. پس از تزریق گاز کربن دی اکسید به لایه های زیرین پوست، بیمار میتواند به خانه بازگردد کربوکسی تراپی برای درمان تیرگی دور چشم هیچ نوع درد و ناراحتی به همراه نداشته و از جمله روش های درمانی سرپایی و بسیار سبک است به نحوی که بلافاصله پس از انجام کربوکسی تراپی بیمار میتواند به محل کار رفته و تنها ورم و افزایش حجم ناحیه تحت درمان مقداری وضعیت ظاهری را تغییر میدهد که آن هم کوتاه مدت و موقتی است به این ترتیب که پس از ۲۴ ساعت ورم موجود برطرف شده و اثرات مفید درمان آشکار خواهد شد در موارد حاد تر ، این ورم و التهاب تا ۴۸ ساعت بعد رفع میشود.

درمان سیاهی دور چشم با روش کربوکسی تراپی بهترین اقدام و اثربخش ترین تکنیک میباشد که هیچ نوع عارضه ای درپی ندارد. ماندگاری این روش تا سال های بعد مشخص نیست زیرا تکنیک کربوکسی تراپی تکنیکی است جدید و نوین و ماندگاری آن باید بر روی بیمارانی که از آن بهره مند شده اند ، بررسی شود تا نظر قطعی در رابطه با این روش صادر شود در هر حال چنانچه پس از چند سال اثرات درمان از بین رفت، میتوان با تمدید درمان ، زیبایی را به چهره بازگرداند.

کربوکسی تراپی برای درمان استرچ مارک

استرچ مارک بدلیل کش آمدن پوست و پاره شدن کلاژن پوستی ایجاد میشود. کربوکسی تراپی موجب تشکیل کلاژن های جدید شده و با بهبود ماتریکس قوام پوست افزایش یافته و ظاهر پوست طبیعی میشود.           

کربوکسی تراپی برای درمان ریزش مو

شرایطی که باعث کاهش گردش خون ایجاد میشود شرایطی است که میتواند با این روش درمان شود. بنابراین کربوکسی تراپی برای آرتریت حاد، اختلال در نعوظ، روماتولوژی و سندرم raynauds نیز کاربرد دارد.

کربوکسی تراپی برای درمان چین و چروک دور چشم

کربوکسی تراپی برای درمان غبغب

طول درمان کربوکسی تراپی

این متُد درمانی با توجه به ناحیه مورد درمان، دارای طول درمان متفاوت میباشد. برای مثال برای صورت هرماه یک بار و برای بدن هفته ای دوبار انجام میشود. طول مدت درمان و تعداد کل جلسات در موارد مختلف، با توجه به ناحیه تحت درمان متفاوت میباشد. با توجه به مشکل بیمار تعداد جلسات کربوکسی تراپی تعیین می‎گردد که معمولا بین 6 تا 12 جلسه با فاصله یک یا دو هفته خواهد بود تا بتوان نتیجه مطلوب دریافت کرد. در بعضی درمانها به منظور تثبیت نتایج درمانی ،سالی یک نوبت درمان برای چند سال تکرار میشود.

کربوکسی تراپی به چه افرادی توصیه نمیشود؟

همه ی اشخاص نمیتوانند از کربوکسی تراپی استفاده کنند، برخی از موارد منع کربوکسی تراپی را در ذیل بیان میکنیم.

  • بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی
  • اشخاصی که تحت دیالیز می باشند
  • بانوان باردار
  • افرادی که پس از جراحی خون فعال در محل زخم دارند.
  • بیماران مبتلا به سرطان
  • اشخاصی که تحت درمان شیمی درمانی اند.
  • افراد مبتلا به کم خونی شدید
  • بیماران مبتلا به صرع
  • اشخاصی که صرع دارند.
  • بیماران مبتلا به بیماری مغزی
  • بیماران مبتلا به آب سیاه (گلوکوم)

عوارض کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی به طور معمول عارضه ای ندارد. درد و قرمزی خفیف در محل تزریق، احساس گرما و صدای خش خش در پوست و گاها کبودی در محل تزریق از عوارض گذرای این روش درمانی است که معمولا ظرف چند ساعت و به ندرت چند روز بطور کامل برطرف میشوند.

آیا کربوکسی تراپی را میتوان در کنار درمان‌های دیگر انجام داد؟

تزریق گاز دی اکسید کربن در ترک‌های پوستی تولید کلاژن را تحریک میکند، در نتیجه ترک منقبض میشود و تغییر شکل میدهد. انجام میکرونیدلینگ در کنار کربوکسی تراپی نتایج بهتری را به دست میدهد. چنانچه کربوکسی تراپی برای پیکرتراشی انجام شود، میتوان مواد حل کننده چربی را نیز همراه با گاز دی اکسید کربن تزریق کرد تا چربی‌های بیشتری از بین برود.

یکدست نبودن نتایج یکی از عوارض شایع لیپوساکشن است که به کمک کربوکسی تراپی میتوان آن را برطرف کرد. کربوکسی تراپی با هدف درمان ریزش مو را میتوان در کنار مزوتراپی انجام داد تا تزریق فاکتورهای رشد و پپتیدها رشد مو را تحریک کند.

کربوکسی تراپی برای چه افرادی مناسب است؟

تمام افرادی که مرز سی سالگی را پشت سر گذاشته‌اند، میتوانند برای کشیدن پوست و سفت کردن دور چشم و رفع غبغب از درمان کربوکسی بهره بگیرند. هرچه بیمار جوان‌تر باشد، نتیجه بهتری به دست میآید. از هر ده بیمار، هشت نفر پس از فقط دو جلسه متوجه رفع مشکل شلی پوست و بهبود قابل ملاحظه وضعیت دور چشم میشود. بهبود رنگ، شفافیت و بافت پوست در اکثر بیماران محسوس است. به علاوه به بیمارانی که نگران غیرطبیعی بودن نتایج تزریق‌های مختلف برای از بین بردن چین و چروک هستند، مژده میدهیم که تکنولوژی‌های جدیدی مانند کربوکسی تراپی روش موثری را برای جوانسازی و رفع چین و چروک دور چشم عرضه کرده است که به روشی کاملاً طبیعی چشم‌ها را جوان، شاداب و بزرگتر میکند. گاز CO2 را به چه صورتی تزریق و میزان آن را چگونه کنترل می کنند؟

برای تزریق این گاز از دستگاه کربوکسی استفاده میشود. دستگاه کربوکسی به کپسول گاز CO2 متصل میشود و پزشک توسط سوزن باریک و نازک و بدون هیچ‌‌ گونه خون‌‌ریزی، گاز را به نقطه موردنظر تزریق میکند. این تزریق خیلی سطحی است و سوزن به دستگاه کپسول CO2 متصل میشود. ماشین های مخصوصی برای کنترل میزان گاز دی اکسید کربن در روش کربوکسی تراپی وجود دارد که با هم متفاوت هستند اما اجزای اصلی همه آنها یکی است.

دستگاه کربوکسی تراپی دارای یک مخزن گاز دی اکسید کربن است که توسط لوله های پلاستیکی به یک جریان تنظیم کننده متصل است. نرخ سرعت انتقال دی اکسید کربن گاز بعد از خروج از مخزن و دستگاه تنظیم کننده به یک لوله استریل که دارای فیلتر برای حذف هرگونه ناخاصلی است میرسد و بعد از آن به یک سوزن کوچ متصل میشود وبه کمک این سوزن به پوست فرد منتقل میشود.

آیا تزریق گاز CO2 روشی دائمی برای رفع تیرگی و جوان سازی پوست است؟

این روش موجب تحریک کلاژن‌سازی عروق جدید میشود و همچنین باعث میشود که خون‌رسانی افزایش پیدا کند و بین 6ماه تا 2سال ماندگاری دارد. البته ذکر این نکته الزامیست که ماندگاری آن بسته به شرایط فرد نیز متغییر است، به عنوان مثال کسی که بیماری زمینه‌ای مثل کم‌خونی یا تیروئید دارد،ممکن است زودتر دچار تیرگی دور چشم شود و ابتدا باید بیماری زمینه‌ای خود را درمان کند تا دوباره پوستش به حالت اولیه بازنگردد. همچنین استرس و رژیم‌های سخت و بیماری‌‌های خاص هم میتوانند اثرگذاری تزریق را کاهش دهد.

مراقبت های پس از کربوکسی تراپی

یکی از اصلی ترین سوالاتی که ذهن بیماران و متقاضیان استفاده از کربوکسی تراپی را به خود مشغول میکند این است که پس از کربوکسی تراپی چه اقداماتی را باید انجام دهد. از همین رو باید بدانید که افراد متقاضی قبل از انجام این عمل باید آزمایشات لازم برای بروز هرگونه ایجاد حساسیت و مشکلات متناسب با آن را انجام دهند و از مصرف انواع قرص های مصرفی خود جلوگیری کنند. پس از انجام عمل نیز بیماران کار سختی را پیش رو ندارند زیرا میتوانند پس از گذشت دو روز به روال عادی زندگی خود برگردند و به گونه ای رفتار کنند که گویی هیچ عملی انجام نداده اند.

حال به مهمترین قسمت انجام کربوکسی تراپی رسیده ایم. جایی که بیماران باید دقت بسیار ویژه ای به این قسمت داشته باشند. از همین رو باید بدانید که مراقبت های پس از کربوکسی تراپی عبارتند از:

  • بیمار پس از گذشت ۲۴ ساعت از انجام کربوکسی تراپی میتواند به استحمام برود و یا با درون آب سرد شنا کند.
  • نباید به مدت یک ماه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار گیرند.
  • از انجام فعالیت ها و ورزش های سنگین خودداری کنند.
  • کرم ها و قرص هایی که پزشک برای او تجویز میکند را باید به صورت مرتب مصرف کند.
  • معاینات لازم بعد از انجام کربوکسی تراپی را طی کند.

کلام آخر

اگر موهای شما به دلایل زیادی دچار ریزش شده است و یا دچار پیری زودرس پوست صورت شده اید ویا وجود غبغب چهره شما را تغییر داده است و یا سیاهی دور چشم دارید یکی از راهکار های درمان یا بهبود آن، روش استفاده از کربوکسی تراپی به معنای تزریق گاز co2 به داخل پوست میباشد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است کربوکسی تراپی یک درمان با هزینه پایین و جوابدهی بالاتر نسبت به سایر درمان های مشابه بوده. ما در این مقاله در مورد معرفی و نحوه انجام آن صحبت کردیم. اگر بدنبال پزشک خوب در شهرکرد هستید میتوانید برای دریافت مشاوره و اطلاع از قیمت کربوکسی تراپی با شماره 09135900200 (دکتر علی بابایی) تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره کربوکسی تراپی

آیا گاز دی اکسید کربن سمی است؟

گاز دی اکسید کربن غیر سمی است. دی اکسید کربن به طور طبیعی توسط سلول های بدن ما هر روز تولید می شود. این گازمحصول متابولیسم طبیعی است و وارد خون شده و از طریق ریه ها دفع می شود بنابراین برای بدن غیر سمی می باشد. با توجه به این که کربوکسی تراپی برای آب کردن چربی انجام می‌شود، درمان تیرگی زیر چشم به این روش باعث فرورفتگی زیر چشم نمی‌شود؟ خیر، تکنیک مورد استفاده برای درمان تیرگی زیر چشم با تکنیک از بین بردن چربی تفاوت دارد. در نتیجه کربوکسی تراپی برای رفع سیاهی زیر چشم باعث حذف چربی زیر پلک نخواهد شد.

آیا کربوکسی تراپی درد دارد؟

هر تزریق با سوزشی شبیه به نیش حشره همراه است، شدت درد تزریق کربوکسی تراپی در حد الکترولیز است. متخصصین معتقدند که درمان سلولیت به روش کربوکسی تراپی دردناک‌تر است، اما اثر چشمگیری که به دست می‌آید، ارزش تحمل این درد را دارد. می توان برای کم شدن احساس سوزن سوزن شدن به هنگام زدن سوزن کربوکسی تراپی از بی حسی موضعی استفاده کرد. این در مواردی استفاده می شود که فرد از سوزن ترس و یا خیلی حساس است و نیازی برای تمامی افراد نیست.

هر جلسه درمان چقدر زمان میبرد؟

هر جلسه درمان کربوکسی تراپی حدود پانزده تا سی دقیقه طول خواهد کشید.

ماندگاری اثرات کربوکسی تراپی چقدر است؟

ماندگاری اثرات به ناحیه درمان شده بستگی دارد، اما به طور متوسط می‌توان انتظار داشت که نتیجه تا 6 ماه حفظ شود. توصیه می‌شود که درمان هر 6 ماه یک بار تکرار شود و سبک زندگی سالمی در پیش گرفته شود تا نتایج ماندگار باشد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *