داغ شدن کف پا یک بیماری آزار دهنده بوده که به خصوص شب ها باعث درد و سوزش و داغی کف پا میشود در برخی موارد ممکن است داغی کف پا به قدری دردناک باشد که این درد باعث اختلال در خواب شما شود. وقتی که داغ شدن کف پا ناشی از برخی بیماری‌ها و مشکلات باشد، ممکن است با احساس سوزن‌سوزن شدن (پارستزی) یا بی‌حسی و یا هردوی این علائم نیز همراه باشد در این مقاله در سایت دکتر علی بابایی  با علائم، دلایل، درمان‌ داغی و گز گز شدن کف پا شهرکرد و پیشگیری از داغ شدن کف پا آشنا خواهید شد.

حس سوزش و داغی کف پا که با نام پارستزی شناخته می‌ شود می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد و فرد را از فعالیت‌ های روزمره خود بازدارد. این مشکل ممکن است شامل داغی یا یخ زدگی یا حس سوزن سوزن شدن کف پا باشد. هرچند این مشکل چندان پیچیده به نظر نمی‌ رسد و می‌ توان با درمان‌ های ساده آن را برطرف کرد.

علل داغ شدن کف پا ؟

داغ شدن احساسی شبیه سوزش کف پا است که بیشتر در شب‌ها اتفاق می‌افتد، این سوزش در مواردی خفیف بوده و در مواردی هم می‌تواند شدید باشد. عوامل متعددی می‌توانند باعث بروز داغ شدن کف پا شوند، در ادامه مهم‌ترین آنها را بررسی می‌کنیم:

کمبود مواد مغذی در بدن: عصب‌ها برای آنکه بتوانند عملکرد طبیعی خود را انجام دهند، نیاز به برخی مواد مغذی دارند. در صورتی که این مواد به بدن نرسد، احتمال آسیب‌های عصبی و داغ شدن کف پا وجود دارد. کمبود موادی مثل ویتامین B6 و B12 در بروز این مشکلات مؤثر است. توجه داشته باشید که کمبود مواد مغذی برای افرادی که در وضعیت اقتصادی مناسبی نیستند، کسانی که الکل مصرف می‌کنند، افرادی که اختلالات اشتها دارند یا افراد باردار و مسن بیشتر رخ می‌دهد.

نوروپاتی دیابتی: نوروپاتی دیابتی یکی از اصلی‌ترین دلایل داغ شدن کف پا است که در اثر آسیب به عصب‌ها اتفاق می‌افتد. این مشکل از عوارض هر دو نوع یک و دو دیابت است و علائمی مثل درد، سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی در دست‌ها و پاها را نشان می‌دهد.

بارداری: زنان باردار در اثر تغییرات هورمونی ممکن است افزایش دمای بدن و کف پای داغ را تجربه کنند. افزایش وزن بدن در دوره بارداری و زیادشدن مایعات بدن هم می‌تواند در افزایش دمای بدن زنان باردار تأثیر داشته باشد.

یائسگی: زنان در دوران یائسگی هم تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند که می‌تواند باعث افزایش دمای بدن و داغ شدن کف پا شود. این حالت بیشتر در سنین 45 تا 55 سالگی رخ می‌دهد.

عفونت قارچی: نوعی عفونت قارچی وجود دارد که می‌تواند باعث داغ شدن کف پا شود. در صورت ابتلا به این نوع عفونت باید سریع برای درمان آن اقدام کنید، زیرا امکان سرایت آن به دیگر قسمت‌های بدن و افراد دیگر وجود دارد.

قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین: قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین مثل آرسنیک، سرب یا جیوه می‌تواند عامل داغ شدن کف پا یا دست‌ها شود. اگر تجمع این مواد در بدن زیاد شود، می‌تواند به سطوح سمی رسیده و عملکرد عصبی بدن را مختل کند.

شیمی درمانی: کسانی که تحت شیمی درمانی برای درمان سرطان قرار دارند، ممکن است داغ شدن و مورمور پاها و دست‌ها را تجربه کنند.

نارسایی مزمن کلیه: وقتی کلیه آسیب می‌بیند از تصفیه سموم خون ناتوان می‌شود. این سموم می‌توانند باعث نوروپاتی در بدن شوند.

کم کاری تیروئید: کمبود تیروئید در بدن می‌تواند باعث وارد شدن آسیب به عصب‌ها و ایجاد درد، مورمور و بی‌حسی در پاها و دست‌ها شود.

سومصرف الکل: یکی دیگر از دلایل شایع داغ شدن کف پا مصرف الکل است که بر توانایی بدن در جذب برخی مواد مغذی تأثیر گذاشته و به اصطلاح باعث نوروپاتی الکلی می‌شود.

بیماری‌های زمینه‌ای: برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل سندرم گلین باره، پلی نوروپاتی دمیلینه‌کننده التهابی مزمن، اریتروملالژیا، واسکولیت، سندرم تونل تارسال و سارکوئیدوز، هرکدام می‌توانند باعث داغ شدن کف پا شوند.

عادت‌های غلط: پوشیدن کفش نامناسب و ایستادن یا راه ‌رفتن طولانی مدت به خصوص روی سطوح داغ می‌تواند باعث داغ شدن یا سوزش کف پاها شود.

درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی

آسیب عصبی یا گیر افتادگی

آسیب عصبی دلایل زیادی دارد. این مشکل می‌تواند ناشی از بیماری‌های مختلف، صدمات کمر یا فرسایش تدریجی (تغییرات دژنراتیو) ستون فقرات، جراحی، داروهای شیمی‌درمانی یا داروهای دیگر و یا قرار گرفتن در معرض سموم باشد.

نوروپاتی اعصاب محیطی

این مورد یکی از رایج‌ترین دلایل سندرم داغ شدن کف پا است. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که اعصاب حسی پیرامونی که نخاع را به انتهای اندام‌ها (دست‌ها و کف پا) متصل می‌کنند، آسیب ببینند. افرادی که مدت زیادی است که به دیابت مبتلا بوده‌اند، یا افرادی که سطح قند خونشان را به خوبی کنترل نمی‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به نوروپاتی محیطی قرار دارند. نوروپاتی محیطی مربوط به دیابت به تدریج پیشرفت می‌کند و ممکن است به مرور زمان بدتر شود. مشکلات دیگری که باعث نوروپاتی محیطی می‌شوند عبارتند از: استفاده از داروهای شیمی‌درمانی، بیماری‌های ارثی، مشکلات خود ایمنی (از جمله روماتیسم مفصلی)، تماس با مواد شیمیایی سمی، عفونت، مشکلات کلیوی، مصرف الکل و نامتعادل بودن مواد مغذی در بدن (کمبود ویتامین B، سندرم سوء جذب).

نوروپاتی محیطی در اثر آسیب‌دیدگی رشته‌های عصبی بروز می‌کند. اعصابِ آسیب‌دیده، سیگنال‌های درد را به مغز ارسال کرده و در نتیجه بیمار درد احساس می‌کند. اعصاب پا اولین اعصابی هستند که در اثر نوروپاتی آسیب دیده و در نتیجه احساس گزگز نیز در پا ایجاد می‌شود. در برخی از مواقع، این عارضه باعث بروز هایپراستزی می‌شود. هایپراستزی سبب ایجاد حساسیت شدید در پاها می‌شود. درد ناشی از نوروپاتی می‌تواند خفیف و یا شدید باشد. دلایل شایع بروز نوروپاتی شامل دیابت، سوء مصرف الکل، بیماری لایم، عوارض جانبی ناشی از مصرف دارو، کمبود ویتامین (ویتامین B12 یا B6) و سندروم گیلن- باره می‌باشند.

سندرم تونل تارسال

تونل تارسال به فضای باریکی در مچ پا و نزدیکی قوزک پا گفته می‌شود. تحت فشار بودن یا فشردگی عصب تیبیال خلفی (عصبی که در پشت بلندترین استخوان پا قرار دارد) در تونل تارسال می‌تواند باعث احساس سوزش، گزگز یا درد در قسمت‌هایی از کف پا شود. قوزک‌های داخلی پا و ساق پا نیز ممکن است درگیر شوند.

اختلالات اندوکرین یا متابولیک

برخی اختلالات هستند که باعث داغ شدن کف پا می‌شوند و عبارتند از:

دیابت ملیتوس (دیابت شیرین)

دیابت نوع 1 و 2 ممکن است روی اعصاب محیطی بدن، مخصوصاً اعصاب حسی کف پا و پاها اثر بگذارند. بالا بودن سطح گلوکز خون یا دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث آسیب به اعصاب محیطی، مخصوصاً در طولانی مدت شود. بالا بودن سطح قند خون، انتقال سیگنال‌های این عصب‌ها را مختل کرده و می‌تواند دیواره‌ی عروق را ضعیف کند.

کم‌کاری تیروئید (هیپوتیروئیدی)

کم‌کاری غده‌ی تیروئید می‌تواند باعث احساس داغ شدن کف پا، افزایش وزن، خشکی پوست و خستگی شود.

عفونت‌ها

سندرم پای ورزشکاری (تینا پدیس)، که نوعی عفونت قارچی است، توسط قارچ درماتوفیت که در محیط‌های مرطوب و گرم پوست رشد می‌کند ایجاد می‌شود. کفش و جوراب‌های خیس و محیط‌های مرطوب باعث رشد و تکثیر این قارچ می‌شوند. علائم سندرم پای ورزشکار می‌تواند شامل خارش، سوزش و گزگز بین انگشتان پا و پاشنه‌ی پاها باشد.

دلایل دیگر

ایدز و اچ‌آی‌وی: یکی از علائم ایدز یا اچ‌آی وی در مراحل آخر آن، نوروپاتی محیطی یا داغ شدن و سوزش کف پاها است. گفته می‌شود یک سوم مبتلایان به ایدز، آسیب به عصب‌ها را تجربه می‌کنند. همچنین برخی            داروهایی که این افراد مصرف می‌کنند، باعث بروز نوروپاتی می‌شوند.

اریتروملالژی/اریترومیالژی: این اختلال نادر می‌تواند باعث درد سوزشی شدید، افزایش دمای پوست و قرمزی مشهود (اریتما) انگشتان پا یا پاشنه‌ی پا شود؛ ممکن است دست‌ها نیز درگیر شوند. دلیل اصلی آن نامشخص است. حملات ممکن است تنها در زمان‌های خاص باشند (ناگهانی و مقطعی) و از چند دقیقه تا چند روز طول بکشند و یا اینکه این درد، مداوم باشد. ناحیه‌ی درگیر ممکن است حساس، متورم و گرم باشد.

فشار خون بالا: یکی دیگر از مشکلات مربوط به گردش خون که می‌تواند باعث داغ شدن کف پا شود، فشار خون بالا است. همچنین فشار خون بالا ممکن است باعث کاهش میزان گردش خون نیز گردد که منجر به تغییر رنگ پوست، کندی نبض در کف پا و کاهش دمای دست و پا و احساس سوزش و داغی در آن‌ها خواهد شد.

مشکلات کبدی: عفونت هپاتیت C می‌تواند باعث بروز علائم مختلف در کف پا و مچ پا شود که عبارتند از: داغی، گزگز، خارش و درد. هپاتیت C نوعی عفونت ویروسی است و باعث بروز بیماری‌های مزمن کبدی می‌شود. هپاتیت C می‌تواند بیماری خفیف و موقتی بوده و یا عفونتی شدید و دائمی باشد.

کفشی که تنگ است یا اندازه نیست: کفش یا جوراب تنگ می‌تواند باعث آزردگی پاهای حساس شده یا روی قسمت‌های خاصی از پا فشار وارد کند.

فشار در اثر ورزش یا آسیب جسمی.

آلرژی: ممکن است مواد استفاده شده در کفش یا جوراب باعث تشدید علائم یا بروز آن‌ها شوند.

سایر دلایل عبارتند از: بیماری مزمن کوهستان (به دلیل کاهش اکسیژن در ارتفاعات)،  لیشمانیازیس، مولتیپل اسکلروزیس (MS)، اختلال روان‌شناختی (سایکوزوماتیک)، دلایل ارثی و دلایل ناشناخته (ایدیوپاتیک).

بیماری مزمن کلیه (اورمیا)

  •  نوروپاتی فیبر کوچک
  •  کمبود ویتامین (ویتامین B12، فولات و گاهی اوقات ویتامین B6)
  •  سوء مصرف الکل
  •  سطوح پایین هورمون تیروئید (کم کاری تیروئید)
  •  بیماری لایم
  •  پلی نورورپاتی آمیلوئید
  •  عوارض جانبی داروها، از جمله داروهای شیمی درمانی، مصرف بیش از حد ویتامین B6، داروهای HIV، آمیودارون، ایزونیازید، متفورمین و سایر داروها
  •  اریتروملالژیا
  • مسمومیت با فلزات سنگین (سرب، جیوه، آرسنیک)
  •  واسکولیت (التهاب رگ‌های خونی)
  •  سارکوئیدوز
  •  سندرم گیلن باره (GBS)
  •  ﭘﻠﯽ ﻧﻮروﭘﺎﺗﯽ دﻣﯿﻠﯿﻨﯿﺰاﺳﯿﻮن اﻟﺘﻬﺎﺑﯽ ﻣﺰﻣﻦ (CIDP)
  • کم خونی
  • کمبود برخی ویتامین‌های گروه B (ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین B9) می‌تواند باعث داغ شدن کف پا و مشکلات عضلانی شود. آنمی، که ضعف در سلول‌های قرمز کارکردی (RBC) است هم می‌تواند در اثر کمبود ویتامین B باشد.اگر کمبود ویتامین B12 عامل داغ شدن کف پا باشد، این مشکل نشان دهنده‌ی این است که عصب در حال آسیب دیدن است. در صورتی که کمبود ویتامین B12 ادامه پیدا کند، عصب‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهند دید. داغ شدن کف پا در اثر مصرف الکل، ناشی از کمبود ویتامین B1 است.
  • وقتی که میزان اسید اوریک بالا برود، کلیه‌ها قادر به جدا کردن آن از خون نخواهند بود و این امر باعث مسموم شدن خون خواهد شد. اگر در پاشنه‌ی پا احساس داغی می‌کنید، می‌تواند ناشی از بالا بودن میزان اسید اوریک باشد.
  • سیگار کشیدن
  • درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی

سندروم پای بی‌قرار 

داغ شدن کف پا در برخی از مواقع می‌تواند در اثر بروز سندروم پای بی‌قرار ایجاد شود. در اثر این سندروم احساس ناخوشایندی گاهاً همراه با درد در پاهای بیمار ایجاد می‌شود و بیمار برای کاهش این حالت ناچار می‌شود که پاهای خود را خصوصاً در زمان شب حرکت دهد.

تنگی کانال نخاع کمری (دیسک کمر و سیاتیک)

در موارد تنگی کانال نخاع کمری، به سبب کاهش فضای مسیر عصب علائمی مثل: داغ شدن، گزگز، سنگینی و یا بی حسی در پاها ایجاد می‌شود.

جریان ضعیف خون

علت داغ شدن کف پا می‌تواند وجود لخته خونی و یا اختلال در گردش خون باشد. در صورت بروز احساس داغ شدن کف پا و وجود سیاهرگ‌های واریسی یا لکه‌های قرمز بر روز مچ پا، به احتمال زیاد وجود لخته خونی باعث داغ شدن کف پا شده است. بیماری سرخرگ محیطی یکی از مشکلات رایج مرتبط با جریان خون است. در اثر این عارضه، تنگ شدن سرخرگ‌ها باعث کاهش جریان خون به اعضای بدن می‌شود.

التهاب

هرگونه عفونت یا التهاب در قسمت پا می‌تواند باعث بروز حس گزگز یا داغ شدن کف پا شود.

یائسگی

یائسگی در زنان می‌تواند باعث داغ شدن کف پا شود. در اثر یائسگی، تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد شده که منجر به افزایش دمای بدن می‌شود.در طی یائسگی تغییرات هورمونی بسیاری ایجاد می شود و همین امر موجب افرایش دمای بدن خواهد شد، معمولا یائسگی در سنین 45 الی 55 سال ایجاد می شود.

علائم و نشانه‌های سوزش کف پا

داغی کف پا

درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی

افرادی که داغ شدن کف پا را تجربه می‌کنند، ممکن است علائمی مثل مورمور شدن، بی‌حسی، خارش را هم در کف پا احساس کنند. همچنین معمولاً داغ شدن کف پا هنگام خواب بیشتر می‌شود.

رایج‌ترین علائم عبارتند از:

احساس داغی یا سوزشی که اغلب شب‌ها بدتر می‌شود.

بی‌حسی در کف پا .

درد شدید یا تیرکشنده.

احساس سنگینی در پا.

درد مبهم پا.

قرمزی پوست یا گرمای زیاد.

مورمور شدن، گزگز یا سوزن‌سوزن شدن.

داغی کف پا ممکن است با علائم دیگری همراه شود که با دیگر بخش‌های بدن ارتباط داشته باشد، این علائم شامل:

  • کاهش یا قطع نبض
  • تغییر در حس بدن
  • ایجاد مشکل در راه رفتن
  • خواب‌آلودگی شدید درطول روز
  • حساسیت شدید نسبت به لمس بدن
  • مشکلات کف پا مانند زخم و درد استخوان و مفصل
  • اختلال در هماهنگی بدن
  • ضعف عضلانی
  • درد عصب
  • درد هنگام راه رفتن
  • کاهش توانایی در احساس درد یا تغییر درجه حرارت بدن
  • درد شدید که ممکن است در طول شب تشدید شود
  • اختلال در خواب
  • حس سوزن سوزن شدن، بی‌حسی یا دیگر احساسات غیرطبیعی در پاها

علائم جدی که می‌تواند نشان دهنده مشکلات خطرناک باشد

داغی ناگهانی کف پا که همراه با بی‌حسی یا ضعف در یک طرف بدن باشد، می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد. اگر شما یا فرد همراه شما، دچار داغی کف پا همراه با علائم جدی دیگری است، که در ادامه بیان می‌شود، بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

  • تغییر در سطح هوشیاری یا آگاهی مانند بیهوش شدن یا عدم واکنش
  • تغییر حالت ذهنی مانند گیج شدن، هذیان، بی‌حالی شدید، توهم و خیال‌بافی
  • آشفتگی یا سخنان مبهم یا ناتوانی در سخن گفتن
  • فلج شدن یا عدم توانایی در حرکت بخشی از بدن
  • تغییر ناگهانی در بینایی، کاهش بینایی یا درد در چشم
  • سردرد شدید

بیماری یا اختلالاتی که منجر به داغی کف پا می‌شوند

احساس سوزش کف پا ممکن است به دلایل بیماری زمینه‌ای یا اختلالی ایجاد شود که به عصب صدمه می‌زند، این موارد می‌تواند شامل:

  • تاثیر نامساعد دارو بخصوص داروهای شیمی درمانی ضدسرطان
  • آسیب به عصب ناشی از مصرف الکل ( آسیب به عصب به دلیل مصرف بیش از حد الکل)
  • دیابت ( بیماری مزمنی که بر توانایی بدن در مصرف شکر و تولید انرژی تاثیرگذار است)
  • بیماری ام اس (بیماری که بر مغز و نخاع اثر گذاشته و موجب ضعف، اختلال در هماهنگی و تعادل بدن و مشکلات دیگر می‌شود)
  • بیماری سرخرگ محیطی (PAD که همچنین بیماری عروق محیطی یا PVD نیز نامیده می‌شود، که باریک شدن یا انسداد سرخرگ به دلیل تجمع چربی و کلسترول در دیواره سرخرگ است که جریان را به اندام‌ها محدود می‌کند.)
  • آرتریت روماتوئید (بیماری خودایمنی مزمن که با التهاب مفصل شناخته می‌شود)
  • شینگل ( فعال‌سازی دوباره ویروس واریسل زوستر که پس از ابتلا به آبله مرغان در بدن به حالت غیرفعال باقی می‌ماند)
  • بیماری لوپوس اریتماز سیستمیک ( اختلالی که در آن بدن به سلول‌ها و بافت‌های سالم خود حمله می‌کند)
  • کمبود ویتامین بخصوص ویتامین ب 12 . فولیک اسید

عوامل جدی یا خطرناک داغی کف پا

در برخی موارد، داغی کف پا ممکن است نشانه‌ یک مشکل خطرناک یا جدی باشد که باید بلافاصله توسط پزشک ارزیابی شود. این مشکلات شامل:

  • انسداد شریان به دلیل آمبولی (PAD)
  • سکته مغزی
  • حمله ایسکمی گذرا ( علائم موقت شبیه به سکته مغزی که ممکن است نشانه هشداردهنده از یک سکته مغزی قریب الوقوع است)

تشخیص علت داغ شدن کف پا:

مدت داغی کف پا

درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی

در صورتی که احساس داغ شدن کف پا یا درد در این ناحیه دارید، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک ابتدا اقدام به ارزیابی فیزیکی پای شما برای تشخیص علت داغ شدن کف پا می‌کند. ارزیابی فیزیکی می‌تواند مشکلات زیر را به پزشک نشان دهد:

ناهنجاری‌های ساختاری در ساق یا کف پا

عفونت قارچی

رنگ‌پریدگی یا قرمزی پوست

بروز رفلکس در کف پا

بی‌حسی در کف پا

پس از آن پزشک سؤالاتی در مورد سابقه پزشکی شما و داروهایی که مصرف کرده‌اید، می‌پرسد. پزشک همچنین درمورد زمان شروع علائم و مدتی که طول کشیده‌اند، می‌پرسد. پزشک شما همچنین احتمال بروز دیابت را بررسی می‌کند، زیرا یکی از مهمترین دلایل داغ شدن کف پا است. سابقه سوءمصرف الکل هم یکی دیگر از مواردی است که پزشک درمورد آن سؤال می‌پرسد. علاوه بر اینها احتمالاً آزمایش خون برای بررسی موارد زیر تجویز می‌شود:

سطح هورمون تیروئید

عملکرد کلیه‌ها

کمبود ویتامین

بروز اچ‌آی‌وی

بروز انواع عفونت در بدن

در صورتی که پزشک شما نسبت به بروز سندرم تونل تارسال مشکوک باشد، آزمایش‌های تصویربرداری مثل رادیولوژی را تجویز خواهد کرد. همچنین کفش‌ها و نحوه راه رفتن شما بررسی می‌شود. علاوه بر همه این‌ها پزشک درمورد علائم دیگر و احتمال بروز عفونت یا آسیب‌های دیگر از شما سؤال می‌پرسد.

چون آزمایشی برای اندازه‌گیری شدت درد یا داغی کف پا وجود ندارد، پزشک سعی خواهد کرد تا دلیل زمینه‌ای این علائم را بیابد.

معاینه‌ی فیزیکی

پزشک سوابق پزشکی شما، از جمله علائم جسمی و داروهایی که مصرف می‌کنید را می‌پرسد. او واکنش شما را بررسی کرده و پاهایتان را معاینه می‌کند و علائم عفونت، آسیب یا مشکلات دیگر را در آن‌ها بررسی می‌نماید.

آزمایشات خون

کمبود پانتوتنیک اسید (ویتامین B5) باعث بروز بالینی علائم داغ شدن کف پا می‌شود. ویتامین B1 که با نام تیامین نیز شناخته می‌شود، باعث کاهش احساس داغی خواهد شد. ممکن است آزمایشاتی برای سنجش سطح قند خون یا بررسی کمبود مواد مغذی (ویتامین B1 و B5) یا اختلال اندوکرین انجام شوند. معمولاً آزمایش شمارش کامل سلول‌های خون (CBC) نیز انجام می‌شود. بررسی‌های آزمایشگاهی دیگر عبارتند از اندازه‌گیری الکترولیت ادرار و سرم خون (اندازه‌گیری منیزیم، سدیم، پتاسیم، میزان ویتامین B و کلراید).سطح اهن و دخیره آهن . تست های تخصصی تیروئید و کبد و کلیه وآزمایشات مربوط به بیماری های روماتیسمی باید چک شوند

آزمایشات کارکرد عصب

ممکن است در صورت مشکوک بودن به آسیب عصبی، تست الکترودیاگنوستیک تجویز شود.

نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی)

این تست فعالیت الکتریکی عضله را بررسی می‌کند و برای بررسی نحوه‌ی واکنش عضله به تحریک عصب استفاده می‌شود. سوزن بسیار باریکی در پوست فرو برده می‌شود تا به عضله برسد و فعالیت عضله را حین منقبض و منبسط شدن بسنجد. این تست برای مشخص کردن دلیل درد، بی‌حسی یا گزگز انجام می‌شود.

تست سرعت هدایت عصبی (NCV)

این تست برای بررسی سرعت حرکت تکانه‌ها در امتداد عصب انجام می‌شود. این تست جهت یافتن تفاوت اختلالات حقیقی عصب و مواردی که عضلات به خاطر آسیب عصبی درگیر هستند استفاده می‌شود. الکترودهای مسطحی روی پوست و در امتداد مسیر عصب قرار می‌گیرند و شوک الکتریکی خفیفی وارد می‌کنند.

درمان داغ شدن کف پا:

روشی که برای درمان کف پای داغ در نظر گرفته می‌شود بستگی به علت ایجاد آن دارد. در برخی موارد که علت آسیب مشخص است، درمان آن هم ساده است. در چنین مواردی احتمالاً به یکی از درمان‌های زیر نیاز دارید:

داروی ضد عفونت قارچی

استفاده از کفش مناسب یا پد اصلاحی در داخل کفش

داروهای تقویتی ویتامین B

درمان وکنترل بیماری های تیروئید و دیابت

1- تسکین داغ شدن کف پا در خانه

برای درمان داغی کف پا باید علت آن در مرحله‌ی اول مشخص شود. اما تا زمان مراجعه به پزشک می‌توانید از روش‌های زیر برای تسکین موقتی آن استفاده کنید.

قرار دادن پاها در آب خنک حداقل به مدت 15 دقیقه. این کار می‌تواند باعث تسکین موقت شود. آب یخ توصیه نمی‌شود.

اجتناب از قرار دادن پاها در گرما.

بالا گرفتن پاها و کف پا.

مصرف داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه (آنالجسیک). داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، مانند ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن می‌توانند موقتاً درد را تسکین دهند.

استفاده از کرم‌های موضعی و پمادها. کرم‌ها و پمادهای بدون نیاز به نسخه‌ای که حاوی کپسایسین هستند می‌توانند به کف پا زده شوند تا درد تسکین یابد.

تغییرات رژیم غذایی. یک برنامه‌ی غذایی متعادل که حاوی سبزیجات و میوه‌های تازه باشد، می‌تواند احساس داغی کف پا را کاهش دهد. غذاهای سالم دیگری که می‌توان مصرف کرد عبارتند از: منابع پروتئین مانند لوبیا، ماهی‌های حاوی امگا 3 مانند ماهی تن و سالمون، غلات کامل، گوشت بدون چربی و مغزیجات و دانه‌ها.

پد پا و کفی کفش (ارتوتیک).

درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی

2- داروهای تجویزی

پزشک با توجه به علت داغ شدن کف پا ممکن است داروهای مختلفی را تجویز کند که عبارتند از:

انسولین یا داروهای خوراکی درمان دیابت می‌توانند سطح قند خون را در افراد دیابتی کنترل کنند.

مکمل‌های غذایی برای افرادی که دچار کمبود ویتامین هستند تجویز خواهند شد.

داروهای مسکن (آنالجسیک). ممکن است داروهای مخدر یا غیرمخدر خوراکی یا موضعی برای تسکین درد تجویز شوند. کرم‌های موضعی، لوسیون، اسپری یا چسب‌های حاوی لیدوکائین هم ممکن است باعث تسکین ناراحتی شوند.

داروهای ضدافسردگی. داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای و انواع دیگر، می‌توانند به تسکین درد مزمن مربوط به نوروپاتی کمک کنند.

داروهای ضد صرع یا ضد تشنج. گاباپنتین، کاربامازپین، پرگابالین و … می‌توانند برای تسکین درد مزمن مصرف شوند.

داروهای ضدقارچ. برای درمان عفونت‌های مقاوم به داروهای موضعی می‌توان از داروهای خوراکی استفاده کرد.

داروهای موثر در دمان داغی کف پا:

  •  آمی تریپتیلین
  •  کاربامازپین
  •  دسی پرامین
  •  دولوکستین
  •  توپیرامات
  •  ونلافاکسین
  • کلونازپام

ممکن است برای کاهش ناراحتی شدید بعضی از افرادی که از سوزش کف پا رنج می‌برند، سایر داروهای مسکن لازم باشد. داروهای بدون نسخه مثل آدویل،  درد را در بسیاری از افراد دچار سوزش کف پا کنترل می‌کنند. داروهای ضد درد تجویزی مانند داروی ترامادول یا داروهای با دوز پایین (مواد مخدر) ممکن است برای درد شدید ضروری باشد. برای سوزش کف پا ناشی از پای ورزشکاران، داروهای ضد قارچ می‌توانند عفونت قارچی را درمان کرده و علائم سوزش پاها را از بین ببرند. ابتدا باید از داروهای بدون نسخه مانند مایکونازول  یا تربینافین  استفاده شود. داروهای ضد قارچ تجویزی مانند فلوکونازول ، ایتراکونازول نیز در دسترس هستند.

3- ویتامین B1 و B6

ویتامین B1 و B6 به بهبود جریان خون و تقویت اعصاب و در نتیجه به رفع داغ شدن کف پا کمک می‌کند. با مصرف سبوس گندم، جوانه گندم، محصولات حاوی غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لوبیا، نخود، شیر و ماست می‌توان از مقادیر کافی این ویتامین در رژیم غذایی بهره‌مند شوید. در صورت وجود هرگونه آلرژی بایستی در مصرف این مواد غذایی احتیاط شود.

4- ماساژ

ماساژ جریان خون را به آن ناحیه بیشتر می‌کند. از این رو، اگر شخص دچار داغی کف پا است، می‌توان با ماساژ کف پا، گردش خون و جریان خون را به نواحی که به آن نیاز دارد، بهبود بخشید. اینکار می‌تواند برخی از علائم داغی کف پا را تسکین دهد.

ماساژ پا

5- استفاده از کفش با کفی طبی مخصوص

کفی طبی با حمایت قوس کف پا موجب کم شدن فشار بر عضلات و تاندون‌ها و فاشیا کف پا می‌شود و می‌تواند به عنوان درمان کمکی برای گزگز و داغی کف پا  استفاده شود.

6- مهم‌ترین درمان برای سوزش کف پا به علت داغ شدن کف پا این است که تمام آسیب‌های عصبی را متوقف کنید. در بعضی موارد درمان بیماری زمینه‌ای، می‌تواند گرم شدن کف پا و نوروپاتی و علائم را بهبود بخشد. در سایر شرایط، مانند نوروپاتی فیبر کوچک که هیچ علتی را نمی‌توان شناسایی کرد، پزشک بر روی درمان علائم فرد تمرکز خواهد کرد. برای افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، درمان به معنای حفظ سطح قند خون در محدوده طبیعی است. این کار معمولا نیاز به تغییراتی در رژیم غذایی، مصرف داروهای خوراکی و اغلب تزریق انسولین است. برای افراد مبتلا به انواع دیگر نوروپاتی که باعث سوزش پاها می‌شوند، جلوگیری از آسیب عصبی بیشتر به همان اندازه اهمیت دارد. بیماری‌های خاص و درمان‌های آن‌ها عبارتند از:

 کمبود ویتامین: مصرف ویتامین B12 به صورت خوراکی یا تزریقی می‌تواند میزان کم این مواد مغذی را جبران کند.

مصرف مشروبات الکلی: ترک نوشیدن بیش از حد الکل از آسیب عصبی در حال پیشرفت جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد تا عصب‌ها درمان شوند.

بیماری مزمن کلیوی: دیالیز ممکن است برای از بین بردن سموم ایجاد کننده نوروپاتی و سوزش کف پا ضروری باشد.

کم کاری تیروئید: مصرف هورمون تیروئید خوراکی موجب کاهش سطح تیروئید می‌شود و اغلب سبب برگشت فرآیند نوروپاتی و علائم سوزش کف پاها می‌شود.

درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی

7- قرار دادن پا در آب سرد یا حمام یخ

قرار دادن پا در آب سرد می‌تواند بطور موقت علائم داغی کف پا را تسکین دهد. گرچه در صورتی که فردی دچار اریتروملالژیا است، نباید اینکار را انجام دهد، زیرا ممکن است به پوست آسیب وارد شود.

8- استراحت، استفاده از یخ، کمپرشن و بالا نگه داشتن عضو

فرد می‌تواند علائم سندرم تونل تارسال را با استفاده از استراحت، یخ، کمپرشن و بالا نگه داشتن عضو تسکین دهد. اینکار شامل استراحت دادن به پا، قرار دادن یخ روی مچ پا، استفاده از کمپرشن و بالا نگه داشتن پا است.

استراحت، یخ، کمپرشن و بالا نگه داشتن پا می‌تواند ورم و التهاب را کاهش دهد که به رفع علائم داغی کف پا کمک خواهد کرد.

9- نمک اپسوم

اغلب اوقات افراد از نمک اپسوم جهت درمان مشکلات متعددی مانند درد و علائم پای ورزشکاران کمک می‌کند.

نمک اپسوم یک ترکیب طبیعی است که حاوی سولفات منیزیم است. نمک اپسوم کاربردهای متعددی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

کاهش علائم پای ورزشکاران

کاهش التهاب

پوسته پوسته شدن پوست

کاهش بوی پا

رفع یبوست

بیمار نمک اپسوم را در آب گرم ریخته و به مدت 20 تا 30 دقیه پای خود را در این ترکیب قرار می‌دهد. حمام نمک اپسوم می‌تواند علائم داغی کف پا را درمان کند. با این وجود، شخصی که مبتلا به دیابت است، باید قبل از استفاده از حمام نمک اپسوم با پزشک مشورت کند. زیرا نمک اپسوم خطر آسیب به پا را در افراد دیابتی افزایش می‌دهد.

10-حجامت :یکی از روش های موثر در درمان داغی کف پا به خصوص در افراد دیابتی و کسانی که کم خونی ندارند حجامت میباشد

11- طب سوزنی :یکی از روش های موثر درمانی برای تسکین درد و داغی و گزگز کف پا میباشد که در کنار درمان های ذکر شده استفاده میشود

درمان داغی و گزگز کف پا با روش طب سنتی و کلاسیک و طب سوزنی در شهرکرد کلینیک دکتر علی بابایی 09135900200 درمانگاه فروغی


تماس با کلینیک

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *