تفاوت میخچه و زگیل
👈علت زگیل(wart )ویروس است علت میخچه وجود فشار بیشتر در یک قسمت کف پا نسبت به قسمت دیگر میباشد.
👈به خاطر دخالت ویروس در ایجاد زگیل، زگیل گسترش یابنده است یعنی به مرور زمان تعدادش افزایش میابد.
👈روی سطح زگیل نقاط سیاه دیده میشود که در میخچه وجود ندارد
👈نظم خطوط پوستی در زگیل از بین رفته ولی در میخچه پیوستگی خطوط پوستی حفظ شده است
👈در صورت فشار عمودی و افقی به ضایعه در زگیل از هر طرف درد داریم ولی در میخچه فقط در صورت فشار عمودی درد داریم.

انواع زگیل ها

✔️زگیل کف پا (Plantar warts) : این نوع از زگیل عموما رنگ گوشت بدن و یا قهوه ای روشن بوده که همراه آنها رگ های خونی لخته شده (نقاط سیاه) نیز وجود دارد.
✔️زگیل تناسلی(Genital warts) : این نوع زگیل ها در نواحی آلت تناسلی و مقعد ظاهر می شوند. این زگیل ها شبیه زائده های کوچک رنگ گوشت یا صورتی و یا قرمز می باشند. این زگیل ها می توانند شبیه تکه های بسیار کوچک گل کلم بوده و یا آنقدر ریز باشند که دیده نشوند. این زگیل ها عموما در خوشه های 3 و 4 تایی ظاهر شده و قادر به رشد و پخش سریع هستند. زگیل های تناسلی عموما دردناک نبوده، هرچند می توانند باعث دردی معتدل، خونریزی و خارش گردند. عفونت HPV معمول ترین عفونت مقاربتی در آمریکای شمالی بوده و بعضی از انواع آن در خانم ها باعث سرطان دهانه رهم می شود.
✔️زگیل های مسطح (Flat warts) : این نوع زگیل ها در کودکان و نوجوانان شایع تر از بزرگسالان می باشد. زگیل های مسطح نرم تر، صاف تر و کوچک تر از انواع دیگر زگیل بوده و عموما برروی صورت ظاهر می شوند. همچنین این زگیل ها بر روی پاها، بخصوص در زنان ظاهر می شود

زگیل تناسلی

زگیل دهانی

زگیل

میخچه

میخچه

⭕️چه کسانی مبتلا به زگیل می شوند؟

این افراد شامل:

◼️کودکان و نوجوانان
افرادیکه ناخن خود را می جوند و یا ریشه ناخنشان را می کنند.
◼️افرادیکه سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا مبتلا به بیماری های سیستم ایمنی مثل ایدز هستند
در کودکان زگیل ها اغلب بدون درمان خاصی برطرف می شوند. پزشکان میبایست زگیلی که درد دارد، کودک را اذیت می کند و یا سریعا رشد می نماید را درمان نمایند.

✔️زگیل ها چگونه درمان می شوند؟

در اکثر موارد، زگیل های روی پوست بی ضرر و بی خطر بوده و بدون درمان برطرف می شوند. بااین حال، زگیل های تناسلی می بایست توسط پزشک بررسی شوند. بعضی اوقات، زگیل بعد از درمان بازگشت کرده و بیشتر از یک نوع درمان برای نابودی آن لازم است. هرچند پزشکان اقدام به درمان سریع زگیل ها می نمایند، اما بعضی از انواع زگیل به چندین نوع و یا جلسه درمان برای درمان کامل نیاز دارند.

این درمان ها شامل:

◼️منجمد کردن : در این نوع درمان، پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می نماید. در این درمان تاولی دور زگیل ظاهر شده و حدود یک هفته بعد از آن زگیل می افتد.
◼️کانتاریدین : در این نوع درمان، پزشک نوعی عصاره خاص از blister beetle را جدا کرده و برروی زگیل می گذارد. بعد از گذاشتن کانتاریدان، ناحیه را با باند می پوشانند. تاول ناشی از عصاره پوست روی زگیل را برداشته و در نتیجه پزشک قادر به برداشتن بخش مرده زگیل می باشد.
◼️سایر داروها : این داروها شامل بلئوسمین، که دارویی تزریقی است بوده و داخل زگیل تزریق می شود تا ویروس را بکشد و آلدارا دارویی که برای ایمن درمانی (immunotherapy) استفاده می شود و در شکل کرم موجود است نیز از دیگر این داروهاست. هرچند آلدرا برای درمان زگیل تناسلی استفاده می شود، اما در انواع دیگر زگیل ها نیز موفقیتی نسبی داشته است.
◼️جراحی جزئی : زمانیکه زگیل ها با روش های دیگر درمان نشدند، از جراحی برای برداشتن زگیل استفاده می شود. ریشه زگیل با استفاده از سوزن الکتریکی یا کرایوسورجری (منجمد کردن عمیق) نابود می شود.
◼️جراحی لیزری : در این روش از تشعشع قوی نور برای سوزاندن و نابود کردن بافت زگیل استفاده می شود.

📍 واکسن پاپیلوما ویروس انسانی چیست ؟
واکسن پاپیلوماویروس انسانی (HPV) برای پیشگیری ازعفونت توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی کاربرد دارد.
واکسن های در دسترس محافظت در برابر دو، چهار یا نه نوع HPVرا به عهده دارند.
این واکسن ها توانایی محافظت در برابر HPV 16 و ۱۸ که عامل ابتلا به سرطان دهانه رحم است را هم دارند. تخمین زده شده است که واکسن ها ممکن است از ۷۰٪ از سرطان دهانه رحم، ۸۰٪ سرطان مقعد، ۶۰ درصد از سرطان واژن، ۴۰ درصد ازسرطان مهبل و سرطان دهان پیشگیری کند.
واکسن از بروز زگیل تناسلی نیز جلوگیری می‌کنند.
سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می‌کند واکسن HPV به عنوان بخشی از روال واکسن در کشور به کار برود. این واکسن بسته به سن فرد نیاز به دو یا سه دوز دارد. واکسینه کردن دختران در سنین نه تا سیزده سال به طور معمول توصیه می‌شود. این واکسن برای حداقل هشت سال حفاظت فراهم می‌کند. غربالگری سرطان گردن رحم باز هم پس از واکسیناسیون لازم است.

واکسیناسیون بخش بزرگی از جمعیت نیز ممکن است به نفع واکسینه نشدگان باشد. در افرادی که در حال حاضر آلوده می‌باشند واکسیناسیون هیچ تأثیری نخواهد داشت.

واکسن HPV واکسنی بسیار امن است. درد در محل تزریق در حدود ۸۰ درصد از افراد ممکن است مشاهده شود. قرمزی و تورم در محل و تب نیز ممکن است رخ دهد. هیچ ارتباطی با سندرم گیلن باره یافت نشده است.

در تاریخ ۷ فوریه ۲۰۱۷، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، تغییراتی را در روند واکسن ها نسبت به سال ۲۰۱۶ چاپ کرده است که آنچه مربوط به HPV است، بدین شرح است :

نوجوان هایی که واکسن HPV را پیش از ۱۵ سالگی دریافت می کنند تنها ۲ دوز از این واکسن پیشنهاد می شود. اما نوجوانان و بزرگسالانی که واکسن HPV را پس از ۱۵ سالگی دریافت می کنند باید این واکسن را در ۳ دوز دریافت کنند. تغییر ها در سال ۲۰۱۷ در مورد این واکسن از قرار زیر است:
☜ خانم ها تا پایان سن ۲۶ سالگی و آقایان تا پایان سن ۲۱ سالگی که که هیچ واکسن HPV را دریافت نکرده اند باید ۳ دوز واکسن HPV را در ماه های ۰، ۱-۲ و ۶ ماه دریافت کنند. آقایان از سن ۲۲ سالگی تا پایان ۲۶ سالگی نیز می توانند در ۳ دوز واکسن HPV را در ماه های ۰، ۱-۲ و ۶ ماه دریافت کنند.
☜ خانم ها تا پایان سن ۲۶ سالگی و آقایان تا پایان سن ۲۱ سالگی (آقایان از سن ۲۲ تا پایان ۲۶ سالگی نیز که می خواهند واکسن را دریافت کنند) که سری واکسن HPV را تا پیش از ۱۵ سالگی دریافت کرده اند به طوری که بین هر تزریق دست کم ۵ ماه فاصله بوده است، به خوبی واکسینه شده اند و دیگر نیازی به دریافت تزریق واکسن ندارند.

☜ خانم های بزرگسال تا پایان ۲۶ سالگی و آقایان بزرگسال تا پایان ۲۱ سالگی (و آقایان از سن ۲۲ تا پایان ۲۶ سالگی نیز که می خواهند واکسن را دریافت کنند) که سری واکسن HPV را که تا پیش از ۱۵ سالگی دریافت کرده اند تنها در یک دوز تزریق کرده اند و یا اینکه بین هر تزریق دست کم ۵ ماه فاصله نبوده است، به خوبی واکسینه نشده اند و باید یک دوز دیگر از واکسن را نیز دریافت کنند.

‫0/5 ‫(0 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *