گال یا جرب عامل آن حیره (Mite) است که ۰/۳-۰/۴ mm طول دارد در اثر تماس نزدیک بدنی از فردی به فرد دیگر منتقل میشود و حیره ماده در لایه شاخی پوست کانال میزند ما در این مطلب عامل گال ،تشخیص و درمان آن را در سایت دکتر علی بابایی توضیح خواهیم داد. بیمار ۶-۴ هفته پس از آلوده شدن خارش پیدا میکند( خارش ژنرالیزه)) خارش بیمار شبها شدیدتر است. ضایعات پوستی به صورت پاپول هستند و با دیدن کانالها در پوست تشخیص تأیید میشود. طول کانال حدودcm 1 است اغلب چند نفر در خانواده آلودگی دارند ضایعات پوستی در اطراف ،انگشتان کناره دستها ناحیه فلکسور مچ دست، آرنج و مچ پا و گلنس بهتر دیده میشوند. در ناحیه ژنیتال ندولهای اریتماتو دیده میشود. درگیری صورت فقط در بچه های خیلی کوچک دیده میشود  خارش ممکن است چند روز حتی چند هفته بعد از درمان باقی بماند که نیازی به درمان مجدد ندارد و فقط با آنتی هیستامین خوراکی خارش را کنترل کنید

گال

گال

گال

گال

(Crusted Scabiesگال نروژی Norwegian Scabies):

در این نوع بیماری گال در بیماران با نقص ایمنی افراد بسیار پیر و کسانی که مشکلات CNS نظیر دمانس یا آلزایمر دارند و نمیتوانند خود را بخارانند بیماری ممکن است فرم شدید و گسترده ای پیدا کند که به شکل کراست و دلمه های ضخیم پوستی که حاوی مقادیر زیاد مایت و تخم انگل است مشاهده میشود علامت شایع بیماری که خارش است ممکن است در این بیماران وجود نداشته باشد.

گال نروژی بسیار مسری است و در اطرافیان و پرستاران بیمار احتمال سرایت وجود دارد لذا درمان سریع و جدی لازم دارند.

درمان گال یا جرب:

باید تمام افراد خانواده چه خارش داشته باشند و چه نداشته باشند، درمان شوند لباسها جوشانده شود و یا به مدت ۱۲-۱۰ روز در یک کیسه نایلونی در بسته نگهداری شوند.
برای سنین بالای ده سال
1. G.B.H. lotion 1%) (Lindane) گامابنزن هگزاکلراید) داروی انتخابی است
پس از استحمام شب از گردن به پایین بمالد و ۱۲-۸ ساعت بعد بشوید و یک هفته بعد درمان تکرار شود- H.G.Bشدیدا نوروتوکسیک است و در زنان حامله و شیرده و بچه های کمتر از ۱۰ سال و در فرد Epileptic نباید تجویز شود.

2-کشنده گال پرمترین است

Permethrin %۵ cream

3-آنتی هیستامین
Fexofenadin 120-180mg/day
loratadin ۱۰mg/day
desloratadin 5mg/day
cetirizin ۱۰mg/day
در زنان حامله و کودکان زیر ۱۰ سال آنتی هیستامینهای قابل استفاده شامل ستریزین، دیفن هیدرامین- کلر فنیرامین و فکسوفنادین است.
۴. Benzyl Benzoate (%۱۲-%۲۵)
در بالغین%۲۵  و در زنان حامله یا بچه های زیر ۱۰ سال ۱۲/۵%
ترکیبی :

Benzyle Benzoat +ALcohol
ALCOHOL+ Benzyl Benzoat  +Glycerin
این ترکیب از خشکی پوست نیز جلوگیری میکند. ابتدا حمام کند، سپس دارو را از گردن به پایین بمالد( سه شب متوالی تکرار شود) و ۲۴ ساعت از آخرین مصرف حمام کند. یک هفته بعد درمان را به همین ترتیب تکرار کند در موارد مقاوم و شدید به گال قرص خوراکی Ivermectin با دوز ۲۰۰mg/kg/dose همراه با غذا که یک هفته بعد مجددا باید تکرار شود توصیه می شود. کرم موضعی Ivermectin هم موجود است که میتوان همراه با قرص خوراکی تجویز کرد. قرص Ivermectin در کودکان زیر ۵۱ کیلوگرم وزن و خانمهای باردار efas نیست.

5-Soap Glycerin
برای شست و شوی بدن

برای بچه های زیر ده سال و زن حامله
Sulfur precipitate +Vaselin

ابتدا حمام کند سپس سه شب متوالی دارو را از گردن به پایین بمالد و روز چهارم استحمام نماید. یک هفته بعد درمان تکرار شود. ترکیب فوق کم خطرترین دارو است و در نوزادان و بچه های کمتر از ۲ سال با گال صورت
نیز میتوان به روش فوق مورد استفاده قرار گیرد.
در پاپولهای مقاوم اسکروتوم و موارد آتیپیک

درمان علاوه بر ضدگال از داروهای ضد خارش نیز استفاده میشود

Crotamiton %۱۰ cream سه شب متوالی از کرم استفاده نماید و سپس استحمام کند یا سه روز متوالی حمام کند ولی روز سوم کرم را بمالد و تا ۵ روز نشوید. در درمان گال به تنهایی به طور کامل موفق نیست و اکثرا به عنوان درمان همراه استفاده می شود
 برای تسریع در پاسخ درمانی و کاهش خارش یک پماد استروئیدی ملایم نظیر تریامسینولون برای مدت زمان کوتاهی تا دو هفته استفاده میشود

به طور خلاصه:

جَرَب یا گال ( Scabies) یک بیماری انگلی خارش دار و عامل آن بندپایی از گروه هیره ها به نام هیره‌ خارشی است. هیره‌های خارشی موجوداتی شبیه کنه اما بسیار کوچکتر و میکروسکوپی و ماده‌های آنها با طولی در حدود ۰٫۴۵ تا۰.۳ میلی متر هستند .

نام گال از زبان فرانسوی گرفته شده‌است.

این بیماری از شایع‌ترین بیماریهای پوستی خارشدار در جهان است . خارش به دلیل تراوش‌های بدن انگل است . انگل تونل‌های متعددی در داخل پوست حفر می نماید و در آنها زندگی و تخمگذاری می‌کند . انگل همه جای پوست را می تواند درگیر سازد ولی شایعترین نواحی پشت و کف دستها، فضاهای بین انگشتان، مچ، آرنج، زیر بغل، کشاله ران و نوک سینه هستند . خارش معمولاً شبها و نیز به دنبال استحمام شدیدتر است .

انتقال معمولاً از راه تماس مستقیم پوست فرد بیمار با پوست فرد سالم است، البته از راه استفاده از لباس زیر آلوده یا رختخواب آلوده نیز بیماری منتقل می‌شود .

درمان گال یا جرب

درمان با پماد پرمترین، شامپو لیندان پماد کروتامیتون و محلول گامابنزن هگزاکلراید می‌باشد . معمولاً همه اعضای خانواده باید همزمان درمان شوند .

‫5/5 ‫(1 نظر)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *